Két évvel ezelőtt egy magyar hajóépítő, Juhász György kapott egy hívást a Budapesti Műszaki Egyetemről: egy diplomamunkához kellene hajómakettet készítenie. A terv azonban annyira lenyűgözte a második generációs hajóépítőt, hogy azonnal felkereste a végzős egyetemistát, Réder Ákost, felejtsék el a makettet és építsék meg inkább magát a hajót. Egyértelmű volt a döntés, a terv többet érdemel, mint hogy csak koncepció maradjon. Így indult a COMO Yachts története.
A 2012-es düsseldorfi kiállításhoz vezető út nem volt egyszerű. A fejlesztés időszaka több komoly kihívást rejtett a tervezőpáros számára, akik kompromisszumok nélküli hajót akartak építeni. Legyen szó az energiafelhasználásról vagy a menettulajdonságokról a COMO számos egyedi elképzelést, a hajózást megreformáló újítást vonultat fel, amelynek megvalósítása komoly szellemi és anyagi befektetést igényelt.
A múltat és a hagyományokat megbecsülni, de a jövőbe nézni - ez a kettőség vezette a hajó alkotóit, akiknek a szemléletmódjában a környezettudatosság éppen úgy helyet kap, mint a formabontó megoldások. Csak néhány példa...
COMO EA Diesel maximális sebessége 70 km/h
COMO EA Electric maximális sebessége 35 km/h
A COMO mozgékonysága többek között a hajótest kisebb ellenállásából és a legkorszerűbb gyártási eljárásnak köszönhető minimális súlyból fakad. A hajótestbe könnyű dízelmotor, az elektromos verzióhoz pedig egyedi, a legújabb lítium akkumulátorokkal üzemeltetett motor került kifejlesztésre. A kevesebb energiafelhasználás és a simább menet érdekében, a COMO hajóknak a szokásosnál keskenyebb a vízvonala, illetve speciális siklóléc fut végig a hajótesten.
A COMO család legnagyobb tagja a COMO Kamor, amely rövidebb hajókirándulás esetén 12 fő számára is ideális
A Juhász-Réder alkotópáros célja az volt, hogy egy összetéveszthetetlen hajót készítsenek, ami szakít a sorozatban gyártott hajók formavilágával. Ezáltal nem csak a fogyasztásban rejlenek hatalmas újítási lehetőségek, hanem a hajó terének egyedülálló elrendezésében is, amely nagyobb térélményt és biztonságérzetet nyújt az utasoknak.
A legmeglepőbb újítás a hajó vezérlésében rejlik. A COMO hajók iPad alapú vezérlése több, mint Jackpot. A hajó irányításának a lelke a digitális műszerfal, ahol könnyen nyomon követhető a sebesség, a fordulatszám, a víz, illetve a levegő hőmérséklete, valamint az elektromos változatnál az akkumulátor töltöttségi szintje, míg a dízel változatnál az üzemanyagszint. Az intelligens műszerfalról vezérelhető továbbá a világítás, a fenékvízszivattyú (de szép szó is), vagy éppen a hűtő is. Ez még nem minden. A COMO hajók AirPlay kompatibilis audio rendszerrel is el vannak látva, amelynek hála az Apple készülékeken tárolt zenéket vezeték nélkül élvezheti a felhasználó a COMO kültéri, vízálló hangszóróin keresztül.
A hajó nemcsak a két tervező találkozásából megszületett innovatív technológiák miatt érdemel figyelmet, hanem azért is mert a teljes fejlesztési és gyártási folyamat Magyarországon, magyar szakemberek közreműködésével zajlott. Ezzel ismét bebizonyították, hogy a hazai ipar nemcsak versenyképes, hanem a világelsők között kaphat méltó helyet. Ezt Európa legnagyobb hajókiállításának, a múlt szombaton kezdődött Boot Düsseldorf közönségének eddigi visszajelzései is megerősítik.
Gratulálunk fiúk! Várunk haza benneteket!
Képek: Besenyei Gergely